2007. október 10., szerda

Végetért a küldetés / Mission fulfilled

Az utolsó napok nehezek voltak. Lélekben már érezhetően rákészültem a hazaútra, minden pillanatban búcsúztam a fáktól, az épületektől, az emberektől. A GTZ irodában rövid felvételeket, interjúkat készítettem, remélve, hogy talán egy kisfilmet össze tudok vágni az anyagból, de sajnos úgy néz ki, a minőség messze van a használhatótól. Munkatársaimtól is búcsúztam a GTZ irodában, még utolsó alkalommal összefoglaltuk és levontuk a tapasztalatokat a feladatom kapcsán. Megállapítottuk, hogy összességében sikeresen zártam a gyakorlatot. A szervezet is profitált, hiszen nem lett volna kapacitása ilyen mennyiségű anyagot összegyűjteni, és én is rengeteget tanultam, főként a működésükről és a helyi lakosoktól, akikkel lehetőségem volt találkozni és beszélgetni (tolmács segítségével) a projekt során. A búcsúvacsorára a Khmer Kitchen étteremben került sor, ami Silkével a kedvencünk volt. Csak négyen voltunk, de talán éppen ezért nagyon meghitt beszélgetésben volt részünk. Rada sokat mesélt saját és a khmer nép sorsáról. Valószínűleg a hely nyugalma és elszigeteltsége is hozzájárult ahhoz, hogy nyíltan fel merte vállalni véleményét - vagy ezt csak mi gondoljuk, akik 3 hónap ottartózkodás után természetesen még mindig a töredékét sem értjük a viszonyoknak.

Az utolsó délutánon még körbebringáztam a várost, aztán elvittem a kerékpáromat egy kereskedőhöz, akivel természetesen alkuba kezdtünk. Érdekes volt most kivételesen a másik oldalon állni és részt venni a játszmában. Megértettem, hogy miért várják el khmerek az alkut. Vicces és élvezetes volt most "eladó" pozícióban lenni. Lassan, a jól bevált módon megpróbáltuk megtalálni az árat, ami mindenkit boldoggá tett. Miután az üzlet lezajlott, felpattantam egy motoros mögé, aki hazafuvarozott. Praktikussági szempontból lerajzoltam, hogy másnap reggel 5-kor jöjjön értem és együtt tegyük meg az utolsó utat Phnom Penh utcáin: így néztem ki


The last days were not easy in Phnom Penh. I started to say good buy to people, buildings and trees. I had the feeling: I may never come back. My whole project was so successful and blessed in every single aspect that made me very happy. I left my bike at the market the last evening and travelled by motodop to the final destination in Phnom Penh.

Nincsenek megjegyzések: